Wereldgezondheidsdag 2021

Op 7 april 2021  is het Wereldgezondheidsdag, een dag in het teken van een eerlijke en gezonde wereld. Een mooie dag dus om eens bij stil te staan bij onze wereld. Wat doe jij voor een eerlijke en gezonde wereld?

Moeilijke vraag? Niet voor veganisten! Voor veganisten is een eerlijke en gezonde wereld een belangrijke drijfveer. De meest genoemde redenen van vegans om alleen plantaardig te willen eten zijn dan ook de rechten en het welzijn van dieren, gezondheid, het wereldvoedselprobleem en de zorg om het milieu.

Beginnend veganist?

Passen deze thema’s bij jou? Denk jij er over na of plantaardig eten niet beter bij jouw leefstijl past? Of ben je net begonnen met veganistisch eten? Dan is er online veel informatie te vinden. Naast achtergrondinformatie vind je er veel lekkere plantaardige recepten.  Ook is het bijvoorbeeld een leuk idee om een veganistische kookworshop te volgen. Maar eerst even het volgende…

Eerlijk voor de dieren, maar gezond?

Een rondje Googlen laat zien dat er veel kritiek is op het veganistische dieet. Maar volgens het Voedingscentrum zijn vegans over het algemeen juist gezonder. Daarnaast tonen verschillende onderzoeken aan dat veganisten minder risico hebben op het ontwikkelen van diabetes type 2, een hoge bloeddruk, overgewicht of een hartziekte. Het is wetenschappelijk moeilijk aan te tonen of dit komt door het veganistische dieet of dat overige factoren hier een rol in spelen. Toch lijkt de logica niet moeilijk: veganistisch eten betekent plantaardig eten, met minder verzadigde vetten, minder cholesterol en meer vezels.

Gezond plantaardig eten

De kritiek komt echter niet uit de lucht vallen: eet je veganistisch, dan heb je een hoger risico op een tekort aan essentiële voedingsstoffen. Je moet dus in de gaten houden of je gezond genoeg eet. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Natuurlijk, er is voldoende junkfood zonder dierlijke elementen. Je kunt dus naar hartenlust ongezond veganizen. Maar omdat de meeste veganisten houden van een gezond en gevarieerd dieet, kiezen zij voor producten die wél gezond en voedzaam zijn. Een heleboel groenten en fruit dus, aangevuld met peulvruchten en gezonde vetten.

Weet wat je eet!

Weet dus wat je eet! En dat is helemaal niet zo moeilijk als je denkt. Bovendien zijn er goede apps waarmee je je boodschappen kunt scannen op de aanwezigheid van dierlijke (bij)producten. Zo zit er in de Soosee app een voedsel & allergenen scanner waarmee je ingrediënten kunt checken en laat de app van VegSafe je in een paar seconden zien of jouw product vegan of non-vegan is.

Een gezond en gebalanceerd vegan dieet

Wil je gezond eten, dan eet je gebalanceerd. Over magnesium, foliumzuur, ijzer en vitaminen C & E hoef je je doorgaans niet druk te maken. Maar als je geen dierlijke producten eet (en dus ook geen zuivel), dan moet je omega 3-vetzuren, calcium en vitaminen B en D ergens anders uit halen. Zo zit er bijvoorbeeld in plantaardige voeding geen bioactieve vitamine B12. Maar het is niet zo dat je helemaal geen B12 binnenkrijgt: voedingsmiddelen zoals sojamelk en vegan alternatieven voor vlees worden tegenwoordig verrijkt met deze vitamine. Twijfel je of je supplementen moet slikken? Overleg dan met je huisarts.

Veganistische schijf van vijf

Wil je er zeker van zijn dat je gezond en gevarieerd eet? Zorg dan dat je de veganistische schijf van vijf  kent! Dat betekent dat je ernaar streeft om iedere dag groenten, fruit, peulvruchten (bonen, erwtjes of linzen etc.) volkoren granen, gezonde vetten (noten, zaden, avocado) en tofu/tempeh te eten.

Ga jij ook voor eerlijk en gezond?

Veganisten hebben een eerlijke en gezonde wereld niet voor niets uitgeroepen tot leefstijl! Ben je nog niet overtuigd? Dan is het goed om te weten dat het aantoonbaar beter voor het milieu is om minder vlees en zuivel te eten. Heb je wel eens gedacht aan het uitstootpercentage van broeikasgassen binnen de veehouderij? Onze landbouw is verantwoordelijk voor de helft van onze broeikasgasuitstoot, waarvan een heel groot deel afkomstig is uit de rundveehouderij. Heb je toevallig het artikel over eivrij eten gelezen? Daar lees je dat je helemaal geen ei nodig hebt om je dieet te balanceren en dus gewoon eivrij kunt eten.

In het kort gezegd draag je als veganist dus beslist bij aan een eerlijke en gezonde wereld. En zeg nu zelf, wat kan daar op tegen zijn?