Hoera, de lente op je bord!  

 

De lente komt eraan! Dat betekent dat je weer kunt koken met nieuwe seizoensgroenten. Wist je dat je met seizoensgroenten bewust en milieuvriendelijk kookt? Deze groenten worden namelijk niet ingevlogen of gekweekt in verwarmde kassen, ze komen gewoon van onze eigen bodem. Daarnaast bevatten groenten in hun eigen seizoen de meeste vitaminen en mineralen. Daarmee kook je dus ook nog eens supergezond!   

 

Met deze seizoensgroenten heb je genoeg keuze voor een lekkere lentemaaltijd: 

Asperge – Chinese kool – Komkommer – Lamsoren – Paksoi – Pompoen –Postelein – Prei – Raapjes –Raapstelen – Rabarber – Radijs – Rettich –Rode biet – Rode kool – Romatomaat – Schorseneren –Tomaat –Trostomaat – Tuinboon – Ui – Veldsla – Vleestomaat – Winterpeen –Winterpostelein –Witlof – Witte kool – Wortelen – Zeekraal. 

 

Met deze groenten maak je de lekkerste plantaardige gerechten. Wat dacht je van een heerlijk roerbakgerecht van noedels, paksoi, prei, peultjes en wortels? Paksoi bevat veel vitamine C en versterkt je immuunsysteem. Met peulen krijg je veel eiwitten binnen en prei is hartstikke goed voor de hydratatie van je lichaam. Een goede boost dus na deze koude winter!  

 

Wist je dit al?

En leuk om te proberen: gooi het groene “haar” van de wortels niet weg. Dit wortelloof zit namelijk vol met calcium, kalium, vitamine C en K. Het loof smaakt naar peterselie, je geeft je salade er een lekkere twist mee. Wist je dat je het loof zelfs kunt bakken met een scheutje olijfolie en knoflook?  Heb je veel loof over? Maak er dan met vegan kaas, amandelen, olijfolie en knoflook  een lekkere pesto brooddip van!